In de hedendaagse wereld kan je haast niet zonder internet. Allerlei zaken worden via het internet geregeld. Zo ook het vinden van nieuw personeel. Bestaan er binnen jouw bedrijf vacatures en ben je dus op zoek naar nieuwe collega’s dan zal je er al snel toe over gaan om op internet op zoek te gaan. Dit wordt online recruitment genoemd.

Online recruitment doe je zelf
Er zijn allerlei recruiters en werving- en selectiebureaus zoals die op zoek zijn naar nieuwe medewerkers of werkplekken waar ze nieuwe medewerkers kunnen plaatsen. Maar natuurlijk kan je als bedrijf ook zelf aan de slag gaan. Hierbij is het verstandig rekening te houden met een aantal zaken.

Wanneer je op zoek gaat naar een nieuwe medewerker moet je van te voren goed bekijken wat het functieprofiel is. Aan welke eisen en criteria moet de kandidaat voldoen? Hierbij zijn relevante zaken als leeftijd, werkervaring en studie van belang, maar ook wat de huidige werkgever is en in welke branche hij werkzaam is. Pas als je dit allemaal op een rijtje hebt gezet heb je je goed voorbereid en kan je gericht gaan zoeken naar een nieuwe collega. Een volgende punt is het maken van een opvallende vacature omschrijving. Gebruik liever geen standaard omschrijving, maar houdt er rekening mee dat je met het verwoorden al een beeld schept van je bedrijf. Richt je op de doelgroep waar je naar op zoek bent. Een opvallende vacature zal werkzoekenden meer aanspreken.

Kies de online kanalen zorgvuldig uit en houdt er rekening mee waar je doelgroep zich het meeste bevindt. Een oudere doelgroep met een langere werkervaring zal eerder op LinkedIn gaan zoeken dan jongeren waarbij het snelle Facebook meer populair is.

Eventuele nieuwe medewerkers worden mede door de uitstraling van jouw bedrijf overgehaald om een sollicitatie te doen. Geef ze dan ook de kans om een representatief beeld van jouw bedrijf te krijgen. Probeer op jouw website de instelling en sfeer binnen jouw bedrijf weer te geven.

Veel mensen die op zoek zijn naar een nieuwe baan, zullen gaan kijken op vacaturewebsites of zoekmachines. Zorg ervoor dat jouw bedrijf op dergelijke vacaturesites goed te vinden is en jouw vacature meteen opvalt. Je kan er door het gebruik van bepaalde woorden op jouw website voor zorgen dat deze goed te vinden is wanneer er gezocht wordt in Google.

Om een groter bereik te krijgen kan je gebruik maken van je eigen netwerk maar ook van dat van je medewerkers. LinkedIn en Facebook zijn hier prima geschikt voor. Wellicht kan je gebruik maken van studieverenigingen of alumniverenigingen die veelal hun eigen netwerk hebben opgebouwd.

Laat LinkedIn je waarschuwen als er een nieuw profiel opduikt dat voldoet aan jouw criteria. Zo ben je er heel snel bij als iemand zich aanmeld die mogelijk in aanmerking zou komen voor jouw vacature. Bovendien kan je vacatures plaatsen binnen groepen op LinkedIn. Tenslotte is persoonlijk contact tijdens de sollicitatiegesprekken een goede manier om te kijken of iemand bij jouw bedrijf zou passen.

 

Bron: Bapas Online Recruitment

Leave a Reply